The Sahara Question and Foreign Policy Realism: An Analysis of Paradigmatic and Conceptual Evolution
DOI:
https://doi.org/10.5281/92rnyr05Keywords:
Moroccan Sahara, Moroccan foreign policy, territorial sovereignty, political realism, Moroccan diplomacy, nationalism, neorealismAbstract
The Moroccan Sahara question, central to the paradigm of territorial integrity, is a longstanding and influential factor in the evolution of modern Morocco’s foreign policy. As a foundational pillar of the nation-state’s completion, the Sahara issue has played a decisive role in shaping the Kingdom’s diplomatic direction. This issue holds a dual significance: domestically, it reinforces political legitimacy and national identity, while internationally, it serves as a core aspect of Morocco’s foreign policy framework. This duality has been a defining characteristic of Morocco’s approach to the Sahara. Morocco’s foreign policy realism is anchored in several parameters, primarily the prioritisation of territorial integrity as essential to state survival, aligning with core realist tenets such as national interest, security, and sovereignty. In this context, the Sahara question acts as a vital expression of national interest, thus underpinning the predominance of realism in Morocco’s diplomatic conduct. However, this realist focus on the Sahara also raises potential tensions with other policy vectors, such as economic and social development or the Kingdom’s strategic influence. Recognising these potential conflicts, the Moroccan state has sought a balanced approach, maintaining the Sahara as a foreign policy priority while abandoning isolationist stances. This paper hypothesises an evolution towards a functionalist realism in Moroccan diplomacy. By integrating elements of neorealism, Morocco’s foreign policy seeks to balance various objectives, positioning the diplomatic pursuit of territorial integrity alongside broader development and strategic aspirations.
Downloads
References
HANNOUN Azeddine, l’ambivalence des stratégies marocaines sur la question du Sahara, Thèse de doctorat en droit public, université de Perpignan, décembre 2006
Institut Royal des Etudes stratégiques, rapport annuel 2019 : https://www.ires.ma/iip/wp-content/uploads/2023/04/RS-Relations-internationales-ACTUALISE-9-8-2019-Chapitre-1.pdf
KOUADIO Lou Fouata Ines Désirée, Moumine Jabrane, la politique étrangère vue par le réalisme et ses variantes, sous la direction de Aziz Hasbi, Faculté des sciences juridiques, économiques et sociales, Rabat Agdal, 2010, 2011
A titre de rappel, l’Avis consultatif de la CIJ avait reconnu l’existence de liens
Abdallah Laroui, Les origines sociales et culturelles du nationalisme marocain, 1830, 1912. Maspero Paris 1977.
Discours Royal du 20 aout 2022.
REUNION DU CONSEIL NATIONAL PALESTINIEN A ALGER: Tension entre l'OLP et le Maroc après l'intervention d'un délégué du Polisario. Le Monde du 23 avril 1987
En raison de l’attitude de l’Administration Obama en faveur de l’extension du mandat de la MINURSO aux droits de l’homme, le Maroc avait pris la décision de suspendre les exercices militaires conjoints.
Rachid El Houdaigui, La politique étrangère sous le règne de Hassan II, L’Harmattan, Histoires et perspectives méditerranéennes.
Pierre Renouvin, Jean Baptiste Duroselle, Introduction à l’histoire des relations internationales, Pocket 2007, collection Agora.
Philippe Braillard, Mohammed Reza Jalili, les relations internationales, PUF, Que Sais je.
Rachid El Houdaigui, Eléments pour une réelle realpolitik étrangère du Maroc, Revue des sciences humaines et sociales de l’Académie du Royaume du Maroc, Vol 1, Num 1, 2022.
سعيد الصديقي, تعامل المغرب ببراغماتية مع تطور النظام الدولي منذ اعتلاء الملك محمد السادس , مجلة لسان المغرب الجمعة 9 غشت 2024, https://thevoice.ma/سعيد-الصديقي-يكتب-تعامل-المغرب-ببرغما/?fbclid=IwY2xjawEjbrhleHRuA2FlbQIxMAABHe5fG_iCkM_jd7XgOkB0y88kRA-QvtbhzEJumDLFeLwQCrjnd7d5zoTdUA_aem_nrQMNEZsF-ElJPOY0I6drg
La Visite du Roi Mohammed VI en Chine en mai 2016 avait permis la conclusion d’un cadre de partenariat stratégique. https://maroc-diplomatique.net/visite-de-sm-le-roi-en-chine-une-nouvelle-dynamique-aux-relations-de-cooperation-entre/
Suite à la signature en 2004 de l’accord de libre échange entre les deux pays, la valeur des échanges commerciaux entre les deux pays a atteint en 2023 plus de 6 milliards de dollars
La visite Royale en octobre 2015 avait également permis de dynamiser le partenariat stratégique entre les deux pays notamment dans le domaine des phosphates
La visite royale en Russie en mars 2016 a permis le renforcement des échanges économiques. Aujourd ‘hui, malgré tout la Russie n’affiche pas une position très hostile au Maroc sur la question du Sahara
Lors d’un Discours royal en aout 2022, le Roi avait déclaré qu’une trentaine d’Etats avaient ouvert des représentations consulaires dans les villes des Provinces du sud. Ce nombre est dépassé aujourd’hui.
Nous appelons à l’élaboration d’un modèle de développement régional intégré et rigoureux, s’appliquant à une échelle la plus large possible et visant à créer une synergie et une complémentarité entre les programmes sectoriels. Car il s’agit de relever les différents défis auxquels la région fait face et de favoriser la mise en place d’un système économique régional, qui soit favorable à la croissance et à la création de richesses et générateur d’emplois, notamment au profit des jeunes. ». Discours Royal à l’occasion de l’anniversaire de la Marche verte 6 novembre 2012 ;

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Azeddine Hannoun (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.